
Jyväskyläläissyntyinen kuvanveistäjä Pekka Pitkänen (s.1950) on Keski-Suomen museon Rauta-aika-näyttelyssään hakenut aihepiiriä rautakaudesta. Rautakauden haudat ja metsästys sekä niihin liittyvät esineet ovat vaikuttaneet teosten syntyyn. Näyttelyn pääpaino on suurikokoisissa reliefeissä, mutta mukana on myös Pitkäsen tunnettuja kilpiveistoksia sekä vuota-aiheisia töitä. Pitkäsen rautakautiset teemat lienevät kuitenkin vain lähtökohtia aiheen hyvin omintakeiselle käsittelylle. Taiteilijan taitava käsityöläistaito ja henkilökohtainen suhde materiaaliin ovat Rauta-aika-näyttelyssä vahvasti läsnä.
Pekka Pitkänen tunnetaan ehkä parhaiten abstrakteista pronssiveistoksistaan. 1980-luvulla hänen maineensa kasvoi taitavana pronssin käsittelijänä. Pitkäsen veistokset olivat raikkaasti uudenlaisia, mutta kuvanveiston traditio oli myös mukana. Väritetty patina ja huoliteltu toteutus saattoi luoda mielleyhtymiä jopa Italian 1900-luvun mestariteoksiin. Pitkäsen tavassa käsitellä pronssin pinta rosoiseksi ja viillellyksi on nähty myös kotimaisen 1960-luvun informalismin piirteitä. Hän on tehnyt informalismin vakiinnuttamasta reliefimuodosta veistostensa perusmuodon ja liikkunut esittävän ja ei-esittävän kuvanveiston rajamaastossa.
Kiintymyksen käsillä tekemiseen Pekka Pitkänen on kertonut oppineensa Jyväskylän Kypärämäessä sijainneessa lapsuuden kodissaan, jossa kaikki tehtiin itse. Käsistään kätevä tuleva taiteilija harrasti isänsä kanssa kisailua, jossa kirjasta kulloinkin löytynyt taideteos piti kilpailijoiden kopioida mahdollisemman hyvin. Kumpi lienee ollut voittaja? Isä oli myös nuoren taiteilija-alun paras kriitikko.
Merkittävän askeleen Pekka Pitkänen otti kohti taiteilijan uraa vuonna 1970, kun hän aloitti opiskelun Taideteollisessa oppilaitoksessa. Valmistuttuaan sieltä vuonna 1973 hän kuitenkin tunsi vetoa vapaaseen taiteeseen ja pyrki Suomen taideakatemian koulun kuvanveistolinjalle, jonne hänet hyväksyttiin ensi yrittämällä. Pitkänen opiskeli taideakatemiassa syksystä 1973 kevääseen 1977 kuvanveistäjä Kimmo Pyykön johdolla. Viimeisenä akatemiavuotenaan hän hakeutui Kain Tapperin ateljeeapulaiseksi, jona toimi neljä vuotta. Tästä ajasta alkoi mestarin ja oppipojan syvä ystävyys, joka jatkui aina Kain Tapperin kuolemaan asti. He olivat toinen toistensa parhaita kriitikkoja. Taideteollisessa korkeakoulussa Pekka Pitkänen ohjasi kuvanveistoa 1979-84 sekä Taideakatemian koulussa vuoden 1987-88.
”Hänellä on vahva, kollegojen ja opettajien siirtämä perintö kuljetettavanaan ja hoidettava-naan. Sen käytännöllinen perusta on horjumaton ammatillinen osaaminen”, Liisa Lindgren teoksessa Pekka Pitkänen, 2006.
IN ENGLISH:
Pekka Pitkänen is originated from Jyväskylä. He has an exhibition at the Museum of Central Finland and he has seeked a subject matter from the Iron Age. Hunting and the graves from the Iron Age have been a big influence to the artist.